Išankstinė registracija pas gydytojus – internetu

Prieš metus Lietuvoje baigtas įgyvendinti projektas „Išankstinės pacientų registracijos sistema“, kuris įvardijamas kaip viena iš prioritetinių nacionalinės eSveikatos plėtros dalių. Projekto metu sukurta sistema, kuri leidžia 20 didžiausių šalies sveikatos priežiūros įstaigų pacientams užsiregistruoti pas gydytoją internetu arba trumpuoju numeriu. Kaip, įgyvendinus projektą, pagerėjo darbo efektyvumas sveikatos priežiūros įstaigose ir kokią naudą gauna pacientai, ITŽINIOS.LT pasakojo projekto vadovas Romualdas Jonas Kizlaitis, VU ligoninės Santariškių klinikų Informatikos ir plėtros centro direktorius.

Kaip projekto įgyvendinimo metu sveikatos priežiūros įstaigose išplėtotos informacinės technologijos? Kaip jos pagerino teikiamų gydymo paslaugų kokybę?

– Išankstinės pacientų registracijos projekto tikslas – tai ne tik informacinės sistemos ir internetinio portalo sukūrimas. Projekto metu buvo įdiegta 580 kompiuterinių darbo vietų, kompiuterinio tinklo ir telekomunikacinė įranga, sukurtas uždaras virtualus tinklas (VPN), įsigyta įranga, reikalinga interneto asistavimo centrui. Ši investicija buvo neišvengiama, siekant įgyvendinti projekto tikslus. Kai kuriose sveikatos priežiūros įstaigose projekto metu įsigyti kompiuteriai buvo pirmieji, skirti gydytojų ar registratorių darbui. Dabar šių kompiuterių naudojimas tikrai neapsiriboja išankstine pacientų registracija: gydytojai juos naudoja paciento ligos istorijos dokumentams kurti, vaizdų ir tyrimų peržiūrai, vaistų parinkimui ir receptų išrašymui, medicininės informacijos paieškai. Žinoma, visa tai pagerina teikiamų paslaugų kokybę, jei tik gydytojai aktyviai naudojasi informacinėmis technologijomis.

Kokia užsienio šalių patirtimi rėmėtės įgyvendindami projektą?

– Tuo metu, kai gimė išankstinės pacientų registracijos idėja (2003 m.), buvo kuriama panaši sistema Didžiojoje Britanijoje (NHS – National Health Service), kuri vadinosi “Choose and book” (pasirink ir rezervuok). Daug bendravome su tos sistemos kūrėjais, tačiau jų sistemos nekopijavome, sukūrėme savitą, mūsų pacientų ir gydytojų įpročiams pritaikytą sistemą, panaudojom daugiau mobilių technologijų (pvz. SMS).

Keliose sveikatos priežiūros įstaigose veikia išankstinės registracijos sistema?

– Projekto metu sistema buvo įdiegta 20 didžiausių šalies sveikatos priežiūros įstaigų. Po projekto užbaigimo prie sistemos jau prisijungė dar 8 įstaigos.

Kokia dalis pacientų naudojasi šia paslauga?

– Mūsų partnerių įstaigose apsilanko apie ¼ visų pacientų. Iš jų visi 100% vienaip ar kitaip naudojasi sistemos teikiamomis palaugomis. Net pacientui registruojantis telefonu ar atėjus į polikliniką, jo apsilankymo duomenys yra valdomi mūsų įdiegta sistema. Internetu sistema naudojasi apie 15% pacientų.

Ar iš tikrųjų ši įdiegta sistema sumažino laukiančiųjų pacientų eiles prie registratūros gydymo įstaigose?

– Išankstinė pacientų registracijos sistema nėra naudojama pacientų registracijai (paciento kortelės užvedimui), ji tik leidžia rezervuoti apsilankymo laiką. Taigi, tiesioginės įtakos pacientų eilėms neturi. Kai kuriose įstaigose eilės prie registratūrų sumažėjo, nes, pasinaudodami mūsų sistema, administratoriai iš anksto pasiruošia paciento sutikimui, tuo šiek tiek pagreitindami aptarnavimą registratūroje, o kartais iš viso išvengdami registratūros paslaugų (paciento kortelė iš anksto nunešama į atitinkamo gydytojo kabinetą).

Kokia išankstinė registracija pas gydytojus populiaresnė: trumpuoju numeriu ar internetu?

– Šiuo metu registracija internetu sergu.lt yra žymiai populiaresnė, nes ji nemokama, o registruojantis trumpuoju numeriu, pacientai moka po 1,5 Lt už kiekvieną prakalbėtą minutę. Tiesa, trumpojo numerio 1815 paslauga labai populiarėja, nes ji tikrai efektyviai veikia, o pacientai gauna lygiai tas pačias paslaugas, kaip internetu (gauna patvirtinimą ir priminimą dieną prieš apsilankymą trumpąja žinute, galima sužinoti apsilankymo statusą ir kt.)

Išankstinė registracija padeda pacientams sutaupyti daug laiko. Kokius dar išskirtumėte šios sistemos privalumus?

– Priminimas SMS, užplanuotų ir jau padarytų apsilankymų sąrašas, galimybė pasirinkti specialistą iš visiškai skirtingų gydymo įstaigų, sužinoti daugiau apie gydytoją, pamatyti jo nuotrauką, sistemoje lengviau pasirinkti tinkamą laiką. Santariškių klinikose pradėjome taikyti dar vieną patrauklią paslaugą: užsiregistravę internetu, pacientai aptarnaujami be eilės (sistema automatiškai sugeneruoja prioritetinį eilės numerį).

Dauguma pagyvenusio amžiaus žmonių mažai naudojasi informacinėmis technologijomis. Kokio dėmesio iš vyresniosios kartos susilaukia registracija pas gydytojus internetu?

– Nepastebėjome, kad vyresnio amžiaus žmonės mažiau naudotųsi mūsų sistema. Manau, tokiems mūsų pacientams padeda jų artimieji.

Kaip įdiegta naujoji sistema palengvina gydytojų darbą ir kaip padeda jų tarpusavio bendradarbiavimui?

– Ne visi gydytojai vienodai naudojasi sistema. Kai kurie net nepasižiūri, kokie pacientai pas juos atvyksta. Tačiau jau yra nemažai gydytojų, kurie prieš darbą peržiūri atvykstančių pacientų ligos istorijas, patys registruoja ir grupuoja pacientus. Sistema labai patogi, kai reikia atšaukti apsilankymus ar nusiųsti pacientui pranešimą. Ateityje šeimos gydytojai patys padės parinkti pacientui tinkamiausią aukštesnio lygio specialistą, susitarti su juo dėl specifinių konsultacijų ar gydymo, tada atsiras tikrasis gydytojų bendradarbiavimas, koks yra įprastas Vakarų šalyse.

Ar tenka susilaukti kokių nors nusiskundimų iš pacientų? Gal yra tam tikrų sistemos trūkumų?

– Daugiausiai skundų susilaukiame ne dėl informacinės sistemos, bet dėl įstaigų darbo. Internetu iš anksto užsiregistravęs pacientas dažnai patenka pas gydytoją pralaukęs po kelias valandas už gydytojo durų. Tai atsitinka dėl per didelio gydytojų krūvio ir netinkamo darbo organizavimo. Jau planuojame tobulinti mūsų sistemą, kuri padėtų lengviau organizuoti ir reguliuoti eiles įstaigų viduje. Tikrai yra ką tobulinti informacinėje sistemoje, todėl esame numatę tęsti projektą, sukurdami daugiau funkcijų ir pritraukdami daugiau gydymo įstaigų.

Ar projekto metu buvo pasiekti visi iškelti tikslai? Kokios naujovės, susijusios su informacinėmis technologijomis, dar planuojamos įgyvendinti sveikatos priežiūros įstaigose ateityje?

– Visi formalūs projekto tikslai pasiekti, tačiau dar nepasiektas pagrindinis mūsų tikslas – kad sistema naudotųsi visos Lietuvos gydymo įstaigos, tiek didelės ligoninės ir poliklinikos, tiek ir mažos privačios klinikos, odontologų ir kitų specialistų kabinetai. Ką naujo planuojame diegti? Turime labai daug idėjų ir noro dirbti. Čia labai plati tema, verta atskiro interviu.

Leave Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *